<< 2004. jan. >> | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
2004. febr. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
2004. márc. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
  |
  |
  |
2004. ápr. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
  |
  |
2004. máj. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
  |
  |
  |
  |
  |
2004. jún. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
  |
  |
  |
  |
2004. júl. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
2004. aug. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
  |
  |
  |
  |
2004. szept. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
  |
  |
  |
2004. okt. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
2004. nov. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
  |
  |
  |
  |
  |
2004. dec. | H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
|
  |
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
  |
  |
|
2004. November 24. 19:30, Wednesday [ havi program]
Vendégünk Visi Tamás
Varázslás, csillagjóslás és bibliaértelmezés a középkori zsidó teológiában
Ábrahám Ibn Ezra bibliamagyarázatának kulcsgondolata a héber nyelv tökéletessége. A héber nyelv szerkezete, szavai kódolt formában tartalmazzák az összes, ember által tudható igazságot. Bizonyos bibliai versek filozófiai értelmezéséhez az újplatonikus metafizika adta meg a kulcsot. Az exegézis és a filozófia szoros kapcsolatban állt a költészettel és a mágiával is. Ibn Ezra életmûve a muszlim Spanyolország udvari kultúráján alapult. A muszlim teológusok azzal érveltek az Iszlám igazsága mellett, hogy a Korán és az arab nyelv szebb minden más nyelvnél. A zsidó válasz természetesen az volt, hogy nem az arab, hanem a héber, nem a Korán, hanem a Tóra a legszebb könyv. A két vallás közötti verseny két nyelv, a héber és az arab közti költészeti-tudományos-mágikus versengésként valósult meg. Maimonides munkássága azonban nem ebbõl a háttérbõl érthetõ meg. Maimonides visszautasította mind a héber mind az arab nyelv misztifikálását, és az arisztotelianus mentális nyelvet tekintette a valódi nyelvnek. Ennek következteben teljesen új alapra helyezte a bibliamagyarázatot. Alapvetõ gondolata így foglalható össze: a Bibliát le kell fordítani héberrõl a mentális nyelvre.
Hely: Maimonides Kör klub>
|
|